Boek (4) — inclusief promopraatje

Wat vooraf ging: ik mocht mezelf éven fotomodel wanen voor de cover van mijn boek.

Mijn boek Opgebrand komt uit het rek piepen.Begin juni is mijn boek uitgekomen. ’t Is te zeggen, begin juni is mijn boek de drukkerij uitgereden. Wanneer het in de winkelrekken zou liggen, dat was gissen. Bijna iedere dag ging ik stiekem kijken in de boekhandels in de buurt of ik mezelf al tegenkwam. Ik was al zo opgewekt door de dagenlange anticipatie, dat ik geen extra opwinding meer kon voelen toen ik Opgebrand uiteindelijk in het echt zag staan. Geen vreugdesprong in de lucht, hooguit een korte doch zelfvoldane glimlach.

Een boek uitgeven is één, maar het ding moet nog gepromoot worden ook. Daar begon ik meteen mee in de boekhandels. Stiekem een exemplaar schuin uit de boekenrij doen piepen. Of nonchalant bovenop een ander boek leggen. Dekselse durfal die ik ben.

Tijd voor het grotere promowerk. Mijn uitgever is net nu online promotie-manieren aan het verkennen. Designduizendpoot Katrien heeft voor een paar titels allerlei digitaal leuks in elkaar geknutseld. Ook ik mocht meedraaien! Het resultaat zijn vier YouTube-filmpjes, en een afzonderlijke mini-site voor Opgebrand: www.davidsfonds.be/opgebrand. (Ik moet trouwens dringens wat SEO-optimalisatie doen voor dat ding. Kunnen jullie er allemaal eens naar linken met het woord ‘burn-out’?)

En dan zijn er de interviews. De Standaard en Primo Magazine (pdf, 2MB) vinden me allebei een lang maar sereen interview waard. Allebei prima promotiekanalen trouwens. Dankzij de eerste heb ik enkele bestellingen van topambtenaren in mijn organisatie gekregen. Dankzij de tweede kennen alle bewoners in het rusthuis van mijn grootmoeder mijn boek. Ook elders krijg ik aandacht. Op Radio 2 bijvoorbeeld. Of in het VDAB-MagEzine. En volgende maand ook in mijn eigen personeelsmagazine 13 🙂 (Tip voor de collega’s: jullie kunnen 5 exemplaren van mijn boek winnen!)

Dit najaar kan ik ook enkele exemplaren proberen slijten tijdens een handvol lezingen. De eerste is al over drie weken, voor een intern publiek bij de VDAB. Later volgen er nog, bij Standaard Boekhandel bijvoorbeeld, en bij de Vives Hogeschool, en bij Vorming Plus.

En natuurlijk is er dit najaar de hoogmis van de boekpromotie: de Boekenbeurs. Ook ik zal deze keer live aanspreekbaar zijn in het Antwerpse Bouwcentrum. Ik kreeg net de data door waarop ik verwacht word aan de signeertafels van de Davidsfondsstand: vrijdag 31 oktober en zaterdag 8 november, telkens in de namiddag. Ik ben benieuwd. Vorig jaar zag ik op de Boekenbeurs maar heel weinig auteurs effectief signeren. Bijna alle bezoekers stonden in de wachtrij voor een extra krabbel in een strip van De Kampioenen. Voor de rest van de auteurs is het vooral duimen draaien. Misschien moet ik alvast wat lessen ‘sportief blijven glimlachen wanneer je extreem genegeerd wordt’ gaan volgen bij ervaren schrijvers.

Of komen jullie massaal langs, om me de schande te besparen?

Een gedachte over “Boek (4) — inclusief promopraatje

  1. Pingback: Boek (3) | Alweer een opgebrand geval

Plaats een reactie